Sport Management και… μάνατζερς

Του Νίκου Σπανού 01/12/2010   Ένας από τους τομείς του sport management, ο οποίος σίγουρα δεν είναι φωτισμένος ως προς το ευρύ κοινό, είναι αυτός των μάνατζερ, ή αλλιώς εκπροσώπ...
Sport Management και… μάνατζερς
Του Νίκου Σπανού
01/12/2010  

Ένας από τους τομείς του sport management, ο οποίος σίγουρα δεν είναι φωτισμένος ως προς το ευρύ κοινό, είναι αυτός των μάνατζερ, ή αλλιώς εκπροσώπων αθλητών.  

Αυτός είναι ένας τομέας, ο οποίος ίσως ακούγεται είτε ασήμαντος είτε αδιάφορος, αλλά επειδή υπάρχουν πάρα πολλοί καλαθοσφαιριστές στην Ελλάδα, που έχουν υποφέρει και έχουν υποστεί ζημιά (επαγγελματική και οικονομική), λόγω των άστοχων χειρισμών και του λάθος τρόπου που έχει καθιερωθεί να δουλεύουν πολλοί μάνατζερ στην Ελλάδα, νομίζω πως είναι απαραίτητη η αναφορά στον σωστό τρόπο λειτουργίας του τομέα αυτού.

Το "sport management" είναι ο τομέας εκείνος που "συμπεριλαμβάνει συνδυασμό δραστηριοτήτων σχετικά με τον προγραμματισμό, την οργάνωση, την καθοδήγηση, τον έλεγχο, τον οικονομικό σχεδιασμό, την ηγεσία και την εκτίμηση (evaluation) κάποιας δραστηριότητας που βρίσκεται μέσα στον αθλητισμό" (Desensi, 2003).    

Όπως καταλαβαίνουμε, οι αθλητές είναι μέρος του αθλητισμού, άρα το management τους βρίσκεται μέσα στον τομέα αυτό.  

Ουσιαστικά ο μάνατζερ του αθλητή πρέπει να κάνει όλα εκείνα τα οποία κάνει ένας μάνατζερ μίας εταιρείας ή ενός οργανισμού, απλά πρέπει να τα κάνει για τον αθλητή και όχι για κάποια εταιρεία. Αυτό, βέβαια, είναι εντελώς αντίθετο με την κοινή πρακτική στην Ελλάδα, αλλά επειδή πιστεύω ακράδαντα ότι μόνο έτσι θα έπρεπε να είναι το μάνατζμεντ παικτών, θα ήθελα να το αναλύσω.  

Αρχικά ο μάνατζερ πρέπει να είναι εκπρόσωπος του αθλητή. Αυτό σημαίνει ότι εκπροσωπεί τον αθλητή στη διαδικασία εξεύρεσης εργασίας, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια παραγωγής εισοδήματος για τον αθλητή, λόγω της ιδιότητάς του ως αθλητής (διαφημιστικά συμβόλαια, δικαιώματα εικόνας κτλ). Η εκπροσώπηση αυτή αποτελείται από δύο διαφορετικές φάσεις:   

Η δεύτερη φάση (ξεκινάω χρονικά ανάποδα) είναι αυτή της εκπροσώπηση - διαπραγμάτευσης με την ομάδα, η οποία ενδιαφέρεται για τον αθλητή, ώστε να εξασφαλιστούν οι καλύτεροι δυνατοί όροι για τον παίκτη. Η πρώτη φάση και σημαντικότερη, είναι αυτή της εξεύρεσης πρότασης συνεργασίας από ομάδα για τον αθλητή (της δημιουργίας ζήτησης, δηλαδή, με όρους οργανισμού).   

Η συγκεκριμένη φάση είναι σίγουρα η πιο παρεξηγημένη και η πιο παραμελημένη, σε σχέση με τη σωστή της λειτουργία. Αυτή η φάση είναι σίγουρο ότι δεν ταυτίζεται με μία πρακτική κατά την οποία ο εκπρόσωπος περιμένει να χτυπήσει το τηλέφωνό του από κάποιον προπονητή, που θα θέλει τον συγκεκριμένο αθλητή (εξάλλου αυτό θα μπορούσε να το κάνει και ο ίδιος ο αθλητής), ενώ δεν ταυτίζεται ούτε με την πρακτική όπου δίνεται το καλοκαίρι μία λίστα με αθλητές σε κάποιον προπονητή και αν του αρέσει κάποιος παίκτης έχει καλώς και ξεκινάνε διαπραγματεύσεις.    

Η φάση της εξεύρεσης εργασίας είναι ένας κύκλος που διαρκεί σχεδόν όλον τον χρόνο και δεν έχει να κάνει μόνο με το να προταθεί ο παίκτης σε κάποιες ομάδες, αλλά και με την προβολή του αθλητή, με τέτοιον τρόπο κατά τη διάρκεια της χρονιάς, ώστε να είναι επιθυμητός από κάποιες ομάδες πριν καν ξεκινήσει η μεταγραφική περίοδος.   

Είναι κανόνας του μάρκετινγκ, αλλά και της ζωής, ότι η αύξηση της ζήτησης σπανίως γίνεται με την απλή ύπαρξη της υπηρεσίας (εκτός αν μιλάμε για μονοπώλιο), αλλά πάντα γίνεται με την σωστή προβολή της και τοποθέτησή της (positioning) στην αγορά.   

Αυτό δεν αλλάζει και για τους αθλητές για τους οποίους θα πρέπει να δημιουργείται η σωστή εικόνα κατά τη διάρκεια της χρονιάς, ώστε να μπορούν το καλοκαίρι να υπάρχουν προτάσεις συνεργασίας.   

Συνεπώς, η πρώτη φάση της δουλειάς ενός μάνατζερ είναι η διαχείριση του αθλητή κατά τη διάρκεια της χρονιάς, τόσο σε σχέση με την ομάδα του όσο και σε σχέση με την αγορά και η σωστή προβολή των δυνατών του στοιχείων, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αυτόν κατά τη διάρκεια της μεταγραφικής περιόδου.  

Για να μην κουράσω με ένα υπερβολικά μακρύ κείμενο, στο επόμενο άρθρο θα αναφερθώ στις άλλες ενέργειες και υποχρεώσεις που απορρέουν από την ανάληψη του management ενός αθλητή.
Tags:

ΣΧΟΛΙΑ

Bicos
Εγγραφείτε στο newsletter μας
Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορτάζ και ειδήσεις απο όλο τον μπασκετικό κόσμο