Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017
Όργανα και ασκήσεις στο γυμναστήριο που δημιουργούν τραυματισμούς!
Όργανα και ασκήσεις στο γυμναστήριο που δημιουργούν τραυματισμούς!

Του Γιώργου Καρατράντου

(Καθηγητής φυσικής αγωγής - http://www.georgekaratrantos.com/)

 Όταν πηγαίνουμε να δούμε για πρώτη φορά σε ένα γυμναστήριο ο υπεύθυνος μας δείχνει τους χώρους του γυμναστηρίου και μας κάνει μια ξενάγηση στα όργανα που υπάρχουν μέσα .Είναι όμως όλα τα όργανα που υπάρχουν xρήσιμα ,είναι για να γυμναστούμε ή για να τραυματιστούμε ;..Τα τελευταία χρόνια τα όργανα γυμναστικής που βγαίνουν στην αγορά είναι με βάση το design και όχι με βάση την λειτουργικότητά τους και την χρησιμότητά τους στην γυμναστική .Είναι ωραία στο μάτι  και μπορεί να έχουν ωραία χρώματα ,δερμάτινα καθίσματα αλλά έχετε σκεφτεί ότι ίσως αυτά να είναι τα μοναδικά πράγματα που προσφέρουν ; Αρκετά όργανα δεν γυμνάζουν το σώμα σωστά-λειτουργικά ή ακόμα δημιουργούν τραυματισμούς μακροπρόθεσμα .Βέβαια και ασκήσεις (με το βάρος του σώματος ή με ελεύθερα βάρη ) που χρησιμοποιούνται πολύ συχνά από πολλούς μπορεί να μην έχουν καμία χρησιμότητα  ή και να δημιουργούν και προβλήματα ακόμα . πχ τα ροκανίσματα κοιλιακών σε πάγκο με πόδια πιασμένα ανάμεσα στα «μαξιλαράκια» (ή ροκανίσματα στο έδαφος) δεν νομίζω έτσι «πέφτει» η κοιλιά που πιστεύουν πολλοί (όσο πιο πολλά τόσο καλύτερα νομίζουν...) αλλά σίγουρα «βοηθάνε» η κυφωτική στάση που έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα να γίνει ακόμα μεγαλύτερη (χειρότερη) .Οι κοιλιακοί για να φανούν γραμμωμένοι είναι θέμα διατροφής και σίγουρα από θέμα ασκήσεων τα ροκανίσματα δεν είναι ότι καλύτερο .

    Άλλη μία άσκηση που αξίζει την προσοχή μας ή μάλλον αξίζει να μην την προσέξουμε ξανά (όσο και αν επιμένει ο personal trainer ) είναι οι εκτάσεις χεριών με αλτήρες από σκυφτή θέση καθιστός στον πάγκο .Είναι άσκηση που γυμνάζει το πίσω μέρος του ώμου και την πλάτη ,βοηθάει στην γράμμωση και σένα όμορφο «σχηματισμό» στο χέρι αλλά σε αυτή την θέση και με το βάρος να βγαίνει έξω απτήν βάση στήριξης η μέση πραγματικά παίρνει φωτιά και θα αντιμετωπίσει σίγουρα προβλήματα στο μέλλον .
 
      Μηχάνημα που συναντάμε σε κάθε γυμναστήριο είναι το “Smith machine” και πολλοί έχουν επενδύσει ολόκληρο το προπονητικό τους πρόγραμμα επάνω σε αυτό το μηχάνημα ,καθίσματα ,στατικές προβολές ,πιέσεις πάγκου ,πιέσεις ώμων κ.α.Το μηχάνημα όμως βάζει τον ασκούμενο να κινείται σε μια ευθεία τροχιά κίνησης που δεν είναι σωστή (ούτε τα καθίσματα ,ούτε οι πιέσεις στήθους γίνονται σε μια ευθεία γραμμή ) ,για στατικές προβολές δεν γίνεται καν λόγος ούτε με ελεύθερα βάρη (γιατί στις στατικές προβολές μεγάλα φορτία παίρνει ο πρόσθιος χιαστός ,προβολές κάνουμε με κίνηση) και στα ημικαθίσματα το βάρος είναι έξω από την βάση στήριξης παίρνοντας μεγάλα φορτία η μέση και τα γόνατα .

     Κάμψεις γονάτων σε καθιστή θέση σε μηχάνημα (seated leg curl) .To ελάχιστο που μπορούμε να πούμε είναι ότι δεν είναι λειτουργικό ,πως γίνεται να γυμναζόμαστε σε καθιστή θέση με κίνηση που δεν υπάρχει σε κάποιο άθλημα ή κάπου αλλού στην καθημερινή μας ζωή (το ίδιο ισχύει και για το leg extension) .Επίσης γίνεται να καθόμαστε επάνω στους μύες που θέλουμε να γυμνάσουμε ;;... !!! και να τους πιέζουμε και με το σωματικό μας βάρος ;;;...
 
     Mηχάνημα “peck-deck” ,είναι ένα μηχάνημα που φέρνει την άρθρωση του ώμου σε μια ακραία θέση ,τα φορτία στους συνδέσμους και στους τένοντες είναι τεράστια και για όποιον το χρησιμοποιεί τα πρόβληματα και οι πόνοι στους ώμους θα είναι σίγουρα και αναπόφευκτα στο μέλλον .
 
     Μηχανήματα προσαγωγών –απαγωγών από καθιστή θέση . Αγαπημένες ασκήσεις των γυναικών συνήθως , έχοντας την εντύπωση ότι έτσι θα καούν «τα ψωμάκια» στα πόδια αλλά το λίπος δεν καίγεται έτσι , οι προσαγωγοί και οι απαγωγοί «λειτουργούν» όταν τα γόνατα είναι τεντωμένα και όχι ορθή γωνία ,πάλι τους μύες που δουλεύουν τους πιέζουμε με τα μαξιλαράκια (απ’το μηχάνημα) και ίσως η συχνή χρήση των μηχανημάτων αυτών δημιουργήσουν προβλήματα στην μέση μακροπρόθεσμα (σύνδρομο απιοειδούς ). Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα μηχανήματα αυτά είναι χάσιμο χρόνου. Μηχάνημα για μονόζυγο με υποβοήθηση (assisted pull up machine ) .Είναι μηχάνημα που λειτουργεί σαν το μονόζυγο αλλά τα πόδια πατούν σε βατήρα και βάρη λειτουργούν σαν αντίβαρο ,όσα πιο πολλά κιλά βάζεις η άσκηση γίνεται πιο εύκολη .Το παρουσιάζουν αρκετά γυμναστήρια σαν το καλύτερο μηχάνημα (ακόμα και χάσιμο λίπους λένε ότι κάνει...!!!) αλλά το μηχάνημα δημιουργεί προβλήματα στην μέση γιατί τα πόδια πατούν στον βατήρα (ή τα γόνατα)  ,παίρνουν μεγάλα φορτία οι σύνδεσμοι  και οι σπόνδυλοι της σπονδ. Στήλης .Το μονόζυγο είναι η καλύτερη άσκηση αλλά για τους περισσότερους είναι ίσως και η πιο δύσκολη άσκηση .
 
    Τέλος κράτησα για το τέλος τις «Ζώνες» γύρω απ’την μέση και τους ασκούμενους που ακόμα απ’τα αποδυτήρια βγαίνουν με την ζώνη στην μέση και δεν την αποχωρίζονται ποτέ όση ώρα είναι στο γυμναστήριο . Αθλητές που θέλουν να βελτιωθούν στο γυμναστήριο ή ασκούμενοι που θέλουν να γυμναστούν σαν αθλητές δεν φορούν ζώνη .Πρέπει να γυμνάσουν τους κοιλιακούς και ραχιαίους λειτουργικά και με σωστές ασκήσεις γιατί στην καθημερινή ζωή και στα αθλήματα δεν θα φορούν ζώνη για να υποστηρίζει την μέση τους .
 
 

Το απίστευτο τρίποντο του Ρέγες

Basketblog Family @ Twitter

Διαφήμιση

Betarades

Μας έκαναν like