LUAVI header ad

Τούρκος δημοσιογράφος αναλύει το κακό που προκαλεί στις ομάδες και στο Ευρωπαϊκό μπάσκετ η Euroleague του Bertomeu! (pics)

Η σημερινή απόφαση της Euroleague για ακύρωση της σεζόν, δεν έμεινε ασχολίαστη και οι συζητήσεις για την διαχείριση των οικονομικών πόρων της εταιρείας έχουν "φουντώσει". Ο Τούρκος δημοσιογράφος Ugur Yılmaz αναλύει εξαπολύοντας πυρά προς τον Jordi Bertomeu και τον Andrea Bassani.
Τούρκος δημοσιογράφος αναλύει το κακό που προκαλεί στις ομάδες και στο Ευρωπαϊκό μπάσκετ η Euroleague του Bertomeu! (pics)

Η σεζόν 2019-2020 αποτελεί και επίσημα παρελθόν. Η Euroleague δεν θα έχει πρωταθλητή φέτος με τον Covid-19 να "τελειώνει" έτσι άδοξα την αγωνιστική περίοδο. Τα ερωτήματα που γεννιούνται σχετικά με τα έσοδα των ομάδων και γενικά την διαχείριση των οικονομικών πόρων της κορυφαίας διασυλλογικής διοργάνωσης είναι πολλά. Ο Τούρκος δημοσιογράφος, Ugur Yılmaz "ξέσπασε" στο Twitter αναλύοντας πως ο Bertomeu και οι συνεργάτες του κοροϊδεύουν τις ομάδες, και το πόσο άσχημα έχουν χειριστεί διάφορα θέματα.

Αναλυτικά όλα τα "τιτιβίσματα" του Τούρκου δημοσιογράφου:

«Εδώ και δύο χρόνια, περνώ ένα σημαντικό μέρος του χρόνου μου σε reports που αφορούν την οικονομία, την αγορά και τα δεδομένα και μιλώ με ανθρώπους που είναι σχετικοί με την οικονομία στο ευρωπαϊκό μπάσκετ. Έχω κάποιους λόγους γι' αυτό, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα. Κρατάω όσα μαθαίνω, αλλά θα πω κάποια σήμερα. Σήμερα, θα μπορούσε να σηματοδοτηθεί μία σεισμική τομή για το ευρωπαϊκό μπάσκετ, όπως ο τελικός της Euroleague το 1996. Και είναι τέτοια τομή, που αν δεν κατανοηθεί, τότε ο θάνατος του μπάσκετ υψηλού επιπέδου στην Ευρώπη, όπως το ξέρουμε, θα διαπιστωθεί σύντομα. Για να είμαι ακριβής, το 2024. 

 

Η IMG και η Euroleague υπέγραψαν μία 10ετή συνεργασία το 2015. Υπάρχει μία option ανανέωσης για άλλα 10 χρόνια (αλλιώς δεν θα ήταν λογικό για την IMG να πάρει το ρίσκο) και όπως έχει πει ο κύριος Μπερτομέου, η option θα ενεργοποιηθεί. Η επένδυση της IMG επρόκειτο, βάσει ανακοίνωσης, να φτάνει τα 630 εκατομμύρια για 10 χρόνια. Κατά μέσο όρο λοιπόν, η επένδυση της ΙΜG αποφέρει ετησίως 63 εκατομμύρια στην Euroleague.

Η ΙMG δεν πληρώνει 63 εκατομμύρια cash κάθε χρόνο. Αυτή η επένδυση πιθανότατα αφορά μη χρηματικά στοιχεία. Η Endeavor, μαμά-εταιρία της IMG, αγόρασε την Neulion, πάροχο του Euroleague ΤV. H IMG επίσης εξασφαλίζει άλλες συνεργασίες για την Euroleague σε επιχειρηματικό επίπεδο και συντάσσει αναφορές που αφορούν τις επιχειρήσεις μαζί με την διοίκηση της Euroleague. Είχε επίσης κεντρικό ρόλο στην προώθηση του νέου format το 2016.

 

Μια από αυτές τις αναφορές αποκαλύφθηκε οικονομική οπισθοδρόμηση της Euroleague σε 16 χρόνια, όταν κάθε άλλο αθλητικό γεγονός ανέβασε τα έσοδά του σε αυτό το διάστημα. Η Euroleague Basketball έλαβε δέσμευση 35 εκατ. δολαρίων από την Telefonica το 2000. Τα έσοδα της Euroleague ήταν 28 εκατ. για τη σεζόν 2015-16.

 

Μια τόσο γελοία οικονομική οπισθοδρόμηση σε τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα θα έπρεπε να είναι αρκετή για τους συλλόγους, για να κρατήσουν τον Jordi Bertomeu και τον Andrea Bassani μακριά από το άθλημα. Είναι 2020 τώρα. Κατέχουν τις θέσεις τους στη διοίκηση της Euroleague Basketball για δύο δεκαετίες.

 

Με την υποτιθέμενη ετήσια επένδυση της IMG ύψους 63 εκατ. ευρώ τα έσοδα της Euroleague θα έπρεπε να έχουν αυξηθεί αμέσως. Και έγινε σε ένα βαθμό, διπλασιάστηκε μόλις εφαρμόστηκε το νέο φορμάτ. Αλλά αυτό εξηγείται επίσης από τις βελτιωμένες συμφωνίες για τα τηλεοπτικά, λόγω μιας πιο... κλειστής Euroleague σε διάφορες οικονομικές αναφορές. 

 

Τα έσοδα της Euroleague την σεζόν 2018-19 είναι 62-64 εκατ ευρώ. Ανάλογα με το αν εφαρμόζονται οι οικονομικές αναφορές ή τι λέει ο κύριος Bertomeu. Το 4ο έτος της κοινοπραξίας με την IMG είναι περίπου ο μέσος όρος της ετήσιας αναφερόμενης επένδυσής τους.

 

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι συνδρομές στην Euroleague TV από την Γαλλία, την Ισπανία, την Ελλάδα, το Ισραήλ, την Τουρκία, την Ιταλία, την Γερμανία ανέρχονται σε 31,8 εκατ. ευρώ με βάση τα υπάρχοντα τηλεοπτικά συμβόλαια για την περίοδο 2018-19. Αυτό θέτει το ερώτημα, η υποτιθέμενη μέση ετήσια επένδυση της IMG στα 63 εκατ. ευρώ φουσκώθηκε;

 

Λόγω της κακής οικονομικής διαχείρισης της Euroleague Basketball, δεν μου προκαλεί έκπληξη ότι η IMG ανέλαβε αυτόν τον κίνδυνο χωρίς να επενδύσει πραγματικά πολλά κεφάλαια. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό δεν βοηθά πολύ τους συλλόγους. Φυσικά τα τηλεοπτικά δικαιώματα θα ανεβαίνουν με μία κλειστή λίγκα.

 

Και παρεμπιπτόντως η Euroleague Basketball είναι πρακτικά... κολλημένη με αυτή την κοινή επιχείρηση μέχρι τη σεζόν 2035-36. Πώς μοιάζει η τρομερή οικονομική διαχείριση από τον κύριο Bertomeu και τον κύριο Bassani; Ας ρίξουμε μια ματιά στην Σερβία, για παράδειγμα, ως βασική αγορά.

 

Τον Νοέμβριο του 2019 ο πρόεδρος του Ερυθρού Αδτέρα έδωσε συνέντευξη στην ιστοσελίδα της ομάδας, λέγοντας ότι έχει πάρει 200 χιλιάδες από τα τηλεοπτικά για την Euroleague. Τυπικά, σύμφωνα με τα πρότυπα της αγοράς, θα έπρεπε το συνολικό ποσό της συμφωνίας να είναι μεγάλο, σύνολο 300-350 χιλιάδες τότε.

 

Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο Ερυθρός Αστέρας ή οποιαδήποτε άλλη ομάδα της Σερβίας ή της ABA League, θα κερδίσει από ένα εντός έδρας ματς της Euroleague (εισιτήρια) περισσότερα απ' ό,τι κερδίζει ολόκληρο το χρόνο από τα τηλεοπτικά έσοδα. Αυτό είναι άνευ προηγουμένου στον τομέα της αθλητικής βιομηχανίας.

 

Απλώς δεν μπορείτε να κερδίσετε ισοδύναμα με τα ετήσια τηλεοπτικά σας χρήματα από έναν αγώνα εντός έδρας. Σε οποιοδήποτε άθλημα, σε οποιοδήποτε επίπεδο, σε ερασιτεχνικό ή επαγγελματικό επίπεδο, θα ήταν αδιανόητο. Είναι επειδή η σερβική τηλεοπτική βιομηχανία είναι τόσο χάλια;

 

Λοιπόν, όχι. Οι συμβάσεις των τηλεοπτικών προγραμμάτων της Σερβίας για το Champions League, για την τριετία 2018-21 ανέρχονταν στα 7 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος 2021-24 έχει ήδη ολοκληρωθεί  και η Telekom Srbija θα πληρώσει περισσότερα από τα διπλάσια των 7 εκατ. Το UCL είναι UCL, αλλά η Σερβία είναι αναμφισβήτητα η αγορά του ευρωπαϊκού μπάσκετ, με την δημοτικότητα του μπάσκετ να είναι πολύ κοντά στο ποδόσφαιρο.

 

Εάν περάσουμε σε κάθε εμπορικό συμβόλαιο που έχει υπογράψει η Euroleague, το 90% θα υποτιμηθεί σοβαρά. Δεν θα τα αναλύσω όλα. Αλλά οι προσπάθειες προώθησης είναι τόσο καταστροφικά σκανδαλώδεις. Θα δώσω ένα παράδειγμα από την κινεζική αγορά.

 

Το 2016 με κάποια προσπάθεια στην κινεζική αγορά, η Euroleague Basketball δημοσίευσε ένα δελτίο τύπου λέγοντας ότι το κινεζικό τηλεοπτικό κοινό αυξήθηκε κατά 25% καθώς το πρόγραμμα τριπλασιάστηκε. Και το 2016 ο ημιτελικός της Baskonia με την Fener ήταν το ματς που είδαν περισσότερο από κάθε άλλο, με μέσο όρο 3,16 εκατ. θεατές στο CCTV5.

 

Ίσως αυτό να είναι ένα μικρό νούμερο για την Κίνα. Αλλά είναι μια σημαντική άνοδος για το ευρωπαϊκό μπάσκετ. Το μεγαλύτερο εμπόδιο για την Euroleague στην Κίνα είναι ότι οι αγώνες της Euroleague γίνονται κυρίως μετά τα μεσάνυχτα στην κινεζική ώρα. Και πιστεύω ότι ο ημιτελικός ήταν σχετικά νωρίς, αλλά ξεκίνησε περίπου τα μεσάνυχτα.

 

Αλλά δώστε προσοχή στην διατύπωση στο παραπάνω δελτίο τύπου. Κάποια προσπάθεια έγινε στην κινεζική αγορά επειδή η εταιρεία μέσων ενημέρωσης HBN με έδρα το Πεκίνο ήθελε να εξερευνήσει την Euroleague ως αγορά, όχι το αντίστροφο. Υποθέτω πως η απόλυτη απόδειξη είναι αυτό που συνέβη στον λογαριασμό Weibo της Euroleague Basketball.

 

Πριν μερικά χρόνια ένας ανενεργός λογαριασμό της Euroleague Basketball στην κινεζική πλατφόρμα μέσων Weibo είχε γύρω στους 440 χιλιάδες ακόλουθους. Η λέξη κλειδί είναι ΑΝΕΝΕΡΓΟΣ. Ο λογαριασμός δεν ενημερώθηκε, δεν δημοσίευσε περιεχόμενο. Αυτός λογαριασμός έχει κλείσει.

 

Εάν δεν προωθείς το προϊόν σου δεν θα αναγνωριστεί. Όλοι οι θεατές της Euroleague, του ευρωπαϊκού μπάσκετ και κάθε αθλήματος αρχίζουν να καταναλώνουν τα αγαπημένα τους αθλητικά προϊόντα, επειδή διατίθενται σε κάποιο είδος μέσων που εκτίθεται σε κάποια ηλικία. Έτσι καθορίζεται η δημοτικότητα των αθλημάτων.

 

Άλλα όπως έγραψε ο λογαριασμός @liwenhe1, ο κινεζικός κρατικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός CCTV5 άρχισε να καλύπτει ξανά τις ειδήσεις της Euroleague τη σεζόν 2019-20. Είναι άλλη μια προσπάθεια «από αυτούς» να εξερευνήσουν την Euroleague. Εν κατακλείδι, η Euroleague είναι εντελώς "αδιάφορη" για μια προσοδοφόρα αγορά όταν αυτή η αγορά ενδιαφέρεται!

 

Αυτή είναι μια άλλη αόρατη κατάσταση στην αθλητική οικονομία που δεν μπορείτε να δείτε σε άλλο κομμάτι της αθλητικής βιομηχανίας. Έχω αφήσει πίσω την εποχή της FIBA και του Borislav Stankovic και ως εκ τούτου τα κλαμπ που παίρνουν τον έλεγχο είναι κάτι που το βλέπω με θετικό τρόπο.

 

Αλλά στο βαθμό που οι σύλλογοι συνέχισαν να διατηρούν αυτή τη διοίκηση για δύο δεκαετίες, εμποδίζοντας τη δική τους ανάπτυξη, κατά τη γνώμη μου είναι κάτι τρομακτικό. Η διοίκηση της Euroleague είναι κατασκευασμένη από σωβινισμό, σύμπλεγμα κατωτερότητας και κυνήγι δόξας.

 

Καταλαβαίνω ότι σε κανέναν δεν αρέσει η εμπορευματοποίηση. Καταλαβαίνω ότι το ευρωπαϊκό μπάσκετ δεν είναι μέσο παικτών, ανήκει σε προπονητές. Αλλά οι παίκτες που έχουν βρεθεί στο ανώτατο όριο του ΝΒΑ το 2015, εξακολουθούν να έχουν σημασία και θα υπάρξει ένα σημείο που το μόνο που θα μετράει στο ευρωπαϊκό μπάσκετ θα είναι η απώλεια συγκεκριμένης ποιότητας παικτών.

 

Πρέπει να ανταγωνίζονται με το ΝΒΑ επειδή οι ΗΠΑ είναι μια αγορά όπου τα έσοδα από διαφημίσεις ΝΒΑ είναι 1,2 εκατ δολάρια, αλλά η Disney και η AT&T δεν πληρώνουν ένα δισ για αυτά τα έσοδα, πληρώνουν 2,7 δισ. δολάρια. Επειδή οι ΗΠΑ είναι ένα είδος καταναλωτικής αγοράς για τη βιομηχανία της συνδρομητικής τηλεόρασης όπου μπορούν να πληρώνουν υπερβολικά.

 

Και οι πρόσφατες μετρήσεις του ΝΒΑ δεν είναι κατάλληλες για μια τέτοια αύξηση του ανώτατου ορίου, αλλά ακόμα δεν γνωρίζεις γιατί θεωρητικά όλες οι μεγάλες αγορές των ΗΠΑ θα μπορούσαν να έχουν ανταγωνιστικές ομάδες. Μέχρι τότε το ευρωπαϊκό μπάσκετ θα έχει ποδοπατηθεί από την ηγεμονία του ΝΒΑ, με τέτοιες συνθήκες».

 

Tags:

ΣΧΟΛΙΑ

Εγγραφείτε στο newsletter μας
Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορτάζ και ειδήσεις απο όλο τον μπασκετικό κόσμο