Βρισκόμαστε πλέον στα μέσα της φετινής αγωνιστικής περιόδου για το πρωτάθλημα της Basket League 2022-2023 και δυστυχώς το ενδιαφέρον του κοινού αντί να αυξάνεται εν όψει των επερχόμενων κρίσιμων αναμετρήσεων όλο και μειώνεται. 

Κατά την φετινή χρονιά, όπως μας αποδεικνύει και η σχετική μελέτη της έγκριτης εταιρείας “Nielsen”, η οποία δραστηριοποιείται παγκοσμίως στο κομμάτι της αποτίμησης χορηγιών και των data analytics, το Ελληνικό πρωτάθλημα σημειώνει ιστορικά χαμηλά νούμερα τηλεθέασης, χαμηλότερα ακόμη και από τον μέσο όρο τηλεθέασης του καναλιού που έχει αναλάβει τις μεταδόσεις, δηλαδή της ΕΡΤ3.

Σύμφωνα με την έρευνα, από τους αγώνες που μεταδόθηκαν μέσω ΕΡΤ3 για τις 9 πρώτες αγωνιστικές μόλις ένας αγώνας κατάφερε να σημειώσει τηλεθέαση υψηλότερη του… 3% και όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό μιλάμε για το ντέρμπι Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός. Αντίστοιχα, οι μοναδικές αναμετρήσεις που κατάφεραν να συγκεντρώσουν το ενδιαφέρον από το 2% του τηλεοπτικού κοινού ήταν το Παναθηναϊκός – ΑΕΚ και το Άρης – Παναθηναϊκός.

Δυστυχώς αυτά τα ποσοστά αναδεικνύουν την πολυεπίπεδη προβληματική διαχείριση της εικόνας της Basket League, καθώς όπως είναι λογικό, για τα τραγικά αποτελέσματα τηλεθέασης δεν μπορεί να ευθύνεται μόνο μια πλευρά.

Αρχικά, θα πρέπει να εστιάσουμε στις ευθύνες της ΕΡΤ, η οποία με την έλλειψη σχεδιασμού για την εκμετάλλευση και προβολή του προϊόντος με αποτελεσματικό τρόπο, αδυνατεί να προσελκύσει περισσότερους τηλεθεατές.

Πολλές φορές, δεν είναι σημαντική μόνο η ποιότητα του προϊόντος (και εδώ μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι σχετικά με την πτώση του αγωνιστικού επιπέδου) αλλά και ο τρόπος με τον οποίο το προβάλλεις και το υποστηρίζεις και σε αυτό το κομμάτι η ΕΡΤ3 παίρνει βαθμό κάτω από την βάση. Το κανάλι μοιάζει να μην μπορεί να ανταπεξέλθει στα δεδομένα της εποχής, απέχει από βασικά social media όπως το Instagram και προβάλει σπάνια μέσω της σελίδας που διατηρεί στο Facebook το πρόγραμμα της αγωνιστικής με ανύπαρκτη ανταπόκριση, ενώ γενικότερα παρατηρείται έλλειψη στο content που να αφορά την Basket League, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κανένα engagement με το κοινό. Όπως θα δείτε χαρακτηριστικά και στην παρακάτω φωτογραφία, η ανάρτηση του προγράμματος των αγώνων της 12ης αγωνιστικής συγκέντρωσε μόλις 3 likes.

Social media ΕΡΤ

 

Ακόμη, πολύ σημαντική είναι η έλλειψη ανάρτησης των highlights των αγώνων της Basket League στα social media της ΕΡΤ, καθώς με αυτό τον τρόπο ο όποιος ενδιαφερόμενος στερείται το δικαίωμα της παρακολούθησης των καλύτερων στιγμών της αγωνιστικής. Αν δεν μπορεί κάποιος να δει έστω τις πιο εντυπωσιακές-σημαντικές στιγμές ενός αγώνα τότε πως θα μπει στην διαδικασία να παρακολουθήσει μια ολόκληρη αναμέτρηση;

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας για τα χαμηλά ποσοστά τηλεθέασης είναι η απουσία νέων φωνών πίσω από τα μικρόφωνα των μεταδόσεων της ΕΡΤ. Η δημοσιογραφική δυάδα Βαγγέλη Ιωάννου και Δημήτρη Χατζηγεωργίου καλύπτει σχεδόν αποκλειστικά οποιοδήποτε μπασκετικό γεγονός προβάλλεται από τα κανάλια της ΕΡΤ εδώ και αρκετά συναπτά έτη, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανάγκη ανανέωσης καθώς το κοινό θέλει να γνωρίσει νέα πρόσωπα, να ακούσει εναλλακτικές απόψεις και να ξεφύγει από τα τετριμμένα. Οι μεταδόσεις της ΕΡΤ μοιάζουν σαν να έχουν βγει από προηγούμενες δεκαετίες και αυτό πλέον έχει κουράσει τους φίλους τους μπάσκετ οι οποίοι βλέπουν τα ίδια και τα ίδια χωρίς καμία δημιουργική αλλαγή προς το καλύτερο.

Τέλος, πέρα από το θέμα της μετάδοσης, η ΕΡΤ υστερεί σημαντικά και από την άποψη της παρουσίασης ενός ποιοτικού pre-game και post-game show. Η υπάρχουσα κατάσταση θυμίζει μια κακή “διεκπεραιωτική” προσπάθεια, καθώς δεν βλέπουμε πλέον ούτε καλεσμένους που θα μπορούσαν να εκφράσουν ορισμένες νέες απόψεις και να δώσουν την δική τους πινελιά στις αθλητικές μεταδόσεις. Λέτε στο NBA on TNT να είναι τυχαίο γεγονός το ότι η μαγική και απίστευτα διασκεδαστική ομάδα των Shaquille O’Neal, Charles Barkley, Kenny Smith και Ernie Johnson Jr δεν κάνει τις μεταδόσεις των αγώνων; Φυσικά και όχι. Με αυτό τον τρόπο οι Αμερικάνοι φροντίζουν να μην κουράσουν το τηλεοπτικό κοινό με μονότονο περιεχόμενο, προσφέροντας πολυφωνία, πληθώρα απόψεων και προβάλλοντας στο τηλεοπτικό κοινό πολλούς διαφορετικούς χαρακτήρες. Οι παραπάνω θρύλοι στην ουσία καλούνται να διασκεδάσουν το κοινό με το έντονο ταπεραμέντο τους και την πιο αστεία, άλλα όχι ασόβαρη προσέγγιση τους, ενώ οι sportscasters δίνουν περισσότερα insights κατά την διάρκεια του αγώνα κρίνοντας τα πράγματα από την δική τους οπτική γωνία.

Φυσικά, για όλα τα παραπάνω δεν ευθύνεται μόνο η ΕΡΤ καθώς και ο ΕΣΑΚΕ δεν είναι άμοιρος ευθυνών, μιας και επί της ουσίας φρόντισε απλώς να εξασφαλίσει ένα χρηματικό ποσό για τα ταμεία των ομάδων, χωρίς να μπει σε περαιτέρω διαπραγματεύσεις για την διαφύλαξη της αξίας του προϊόντος, η οποία με την υπάρχουσα αντιμετώπιση από την ΕΡΤ έχει πέσει πραγματικά στα τάρταρα.

Φυσικά, σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η Basket League έχει να διαχειριστεί και μια κρίση που αφορά την αξιοπιστία του πρωταθλήματος, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την υπόθεση που αφορά τον αγώνα μεταξύ Κολοσσού Ρόδου και Ιωνικού, ο οποίος είναι ύποπτος για χειραγώγηση. Σίγουρα, είναι θετικό το γεγονός ότι η ΕΟΚ κατέθεσε άμεσα φάκελο προς διερεύνηση στο Ε.Π.ΑΘΛ.Α, όπως και το ότι ο ΕΣΑΚΕ δήλωσε πρόθυμος να βοηθήσει την διαδικασία, ωστόσο στα μάτια της φίλαθλης Ελλάδας και του γενικότερου μπασκετικού χάρτη τέτοιες υποθέσεις είναι βέβαιο πως πλήττουν την εικόνα της λίγκας και μειώνουν το ενδιαφέρον του κοινού.

Ευχή όλων μας είναι ο ΕΣΑΚΕ και η ΕΟΚ να πάρουν τα μέτρα τους με διαφάνεια έτσι ώστε να μην έχουν επανάληψη τέτοιων γεγονότων στην χώρα μας.

Τέλος, ελπίζουμε πολύ σύντομα όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να συνειδητοποιήσουν, ότι το μειωμένο ενδιαφέρον του κοινού για την Basket League δεν είναι ένα πρόβλημα που αφορά μόνο το παρόν του μπάσκετ στην χώρα μας και να κατανοήσουν ότι με τους τωρινούς χειρισμούς βγαίνουν όλοι χαμένοι. Αποτελεί μεγάλο στοίχημα τόσο για την ΕΡΤ όσο και για τον ΕΣΑΚΕ το να ξαναφέρουν τον κόσμο κοντά στο μπάσκετ και το μόνο σίγουρο είναι πως κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί από μόνο του. Είναι ώρα για το στήσιμο ενός αναλυτικού και προσεγμένου πλάνου για την καλύτερη προβολή του προϊόντος με τα δεδομένα που υπάρχουν στην αγορά το 2023.

Όσο το μπάσκετ μεταδίδεται και προβάλλεται με πρακτικές του παρελθόντος, δυστυχώς δεν έχει μέλλον….