Μπορεί στην εποχή μας τόσο οι πρωταγωνιστές του αθλητισμού όσο και όσοι ασχολούνται ερασιτεχνικά μαζί του να έχουν να επιλέξουν άμεσα από μια τεράστια γκάμα αθλητικών ειδών πάσης φύσης, με τους εξοπλισμούς, τα παπούτσια και τις ενδυμασίες να δίνουν και να παίρνουν σε όλον τον πλανήτη από μια συγκεκριμένη εταιρική αντιπαλότητα μεταξύ των πλέον διάσημων κολοσσών.
Ωστόσο, όταν μπαίνει στην εξίσωση η Nike, η όποια συζήτηση μάλλον τελειώνει κάπου εκεί…
Το ταξίδι βέβαια προς την απόλυτη καταξίωση δεν ήταν πάντοτε στρωμένο με ροδοπέταλα, με την γεννημένη το 1964 από τους Bill Bowerman και Phil Knight -ως Blue Ribbon Sports αρχικά- να κατορθώνει μέσα σε μερικές δεκαετίες να γνωρίσει μια ριζική ανάπτυξη.
Πώς πήρε το όνομά της
Ο… θρύλος μας πηγαίνει στις πρώτες μόλις ημέρες της δημιουργίας της επιχείρησης, όταν ο Knight έκλινε στο «Dimension Six» αναφορικά με το όνομά της μετά από μιας μορφής διαζύγιο με ένα Ιάπωνα κατασκευαστή που τους πήγε πολύ πίσω πίσω από πολλές πλευρές.
Τότε λοιπόν, ο Jeff Johnson, ο πρώτος πρώτος υπάλληλος που είχαν ποτέ εκεί οι Knight και Bowerman, που ήταν βοηθός προπονητή του πρώτου στο American Football τμήμα του Oregon, ανέφερε στους προϊστάμενούς του πως είδε στο όνειρό του το όνομα «Nike» -κάτι που αφενός τους έπεισε και αφετέρου δεν έπαψε ούτε στιγμή να τους κοσμεί μέχρι και τις πιο σύγχρονες εποχές.
Επόμενο βήμα πριν την καθιέρωση;
Το λογότυπο -όσο πιο φθηνά γινόταν, καθώς αν και η Nike αξίζει αυτή τη στιγμή σχεδόν 45 δισ. δολ. εκείνη την εποχή δεν περνούσε και τις καλύτερες στιγμές της.
Έτσι λοιπόν, ο Knight πήρε την απόφαση να μεταβεί άμεσα στο Portland State και το τμήμα των γραφικών, προκειμένου να πείσει τον πρώτο φοιτητή που θα δει να σχεδιάσει το λογότυπο.
Ο τυχερός νέος δεν ήταν άλλος από τον Carolyn Davidson, που κέρδισε 35 δολάρια από το εν λόγω σχέδιο.
55 χρόνια μετά, το σχέδιο αξιολογείται κοντά στα 25 δισ. δολ…
Η ατάκα «Just Do It» δεν ήταν πάντα χαρμόσυνη
Μια από τις διαφημιστικές καμπάνιες της Nike που κρατάει μέχρι και σήμερα σε κάθε μορφή δεν είναι άλλη από την Just Do It, μια πρωτοβουλία (και) αφύπνισης του φίλαθλου κοινού προς τον αθλητισμό και δη τα αθλητικά είδη της.
Ωστόσο, η δημιουργία της ουδεμία σχέση είχε ποτέ με το σχετικά χαρμόσυνο μήνυμα που θέλει να μεταφέρει…
Δύο εν ψυχρώ δολοφονίες άμαχων πολιτών το 1976 οδήγησαν στην επαναφορά της θανατικής ποινής μετά από σχεδόν μια δεκαετία για την περίπτωσή του.
Πριν αφήσει την τελευταία του πνοή στην ηλεκτρική καρέκλα, ο Gary Gilmore, ένας από τους πιο ξακουστούς σίριαλ κίλερ της δεκαετίας του 1970 στις ΗΠΑ, χάρισε στο κοινό μια… βαριά ατάκα, όταν πριν ορμήσει στα άδεια βενζινάδικα και σκοτώσει δύο συνανθρώπους του, είχε ψελλίσει την ατάκα «Ας το κάνουμε…».
Ο Dan Wieden πολλά χρόνια μετά αποφάσισε να ενστερνιστεί μεν την ατάκα αλλά να την αλλάξει όσο το δυνατόν περισσότερο και ομαλότερα. Τα υπόλοιπα έγιναν ιστορία μετά την πρώτη τηλεοπτική διαφήμιση της σειράς το 1987…
Τα πρόσωπα της Nike
LeBron James, Cristiano Ronaldo, Tiger Woods, Rafael Nadal.
Οι κορυφαίοι πάντα έπαιζαν και πάντα θα παίζουν… μπάλα στα παρκέ και τους αθλητικούς χώρους της Nike, η οποία ανέκαθεν φρόντιζε να επενδύει πολλά στα μεγαλύτερα πρόσωπο των σπορ προκειμένου να κερδίσει από τον εν λόγω αντίκτυπο ακόμα περισσότερο.
Ουσιαστικά, για να καταφέρει να διατηρεί τους 51 από τους 100 πιο ακριβοπληρωμένους αθλητές αυτή τη στιγμή στον κόσμο του αθλητισμού ξοδεύει περίπου 2 δισ. δολ. περίπου ετησίως σε ζητήματα marketing και διαφήμισης -με τον στόχο φυσικά της απόκτησης ακόμα περισσότερων μεγάλων ονομάτων να έχει πρωτεύων χαρακτήρα, με τους Γιάννη Αντετοκούνμπο, Kylian Mbappe και Naomi Osaka να φαίνεται πως αποτελούν την επόμενη μέρα της!
Το ίσως πιο σπουδαίο όμως όνομα που έχει ποτέ υπογράψει με τη Nike δεν είναι άλλο από αυτό του Michael Jordan, με τον θρύλο του ΝΒΑ να γίνεται εν μέρει το πρόσωπο της εταιρείας τόσο από τη δημιουργία ειδικού brand και παπουτσιών όσο και από το γεγονός πως αυτός αποτελεί ακόμα και σήμερα τις 2 από τις 3 πιο σημαντικές της καμπάνιας (Jumpman, Air Jordan)!
Το να πείσει όμως τον τότε άσο των Bulls όμως, να την προτιμήσει δεν ήταν καθόλου εύκολο, με την Nike να αναγκάζεται να του προσφέρει τριπλάσιο ποσό από όλους τους ανταγωνιστές (500.000 ετησίως)!
Η επεκτατική πολιτική
Αυτή τη στιγμή, εκτός του ότι έχει καθιερωθεί ως η κυρίαρχη δύναμη στο χώρο της, η Nike έχει καταφέρει να γίνει η επίσημη εταιρεία ενδυμασίας τόσο του ΝΒΑ όσο και των NFL/MLB, την ίδια στιγμή που ντύνει και την Εθνική των ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, το όνομα και το λογότυπό της καλύπτει το 52% των ομάδων του NFL!
Παράλληλα, η Nike έχει εξελιχθεί στο πιο σπουδαίο οικονομικά του κόσμου!