tsolis1Ξεκινάω λέγοντας ότι, φίλε και αδελφέ Γιώργο -και δεν αναφέρομαι σε αυτόν που έμοιαζε στον Σταρόβα (αδυνάτησε, τουλάχιστον στο πρόσωπο), αλλά στον… ιστορικό Γιώργο– δεν πάω να σας φάω τη δουλειά, απλά προσπαθώ να δώσω από μια άλλη σκοπιά -αυτή του sports marketing– το πώς είναι το μπάσκετ στη χώρα μας, καθώς και από τη σκοπιά του απλού φιλάθλου το πώς αντιλαμβάνομαι τα πράγματα.

Το MIT Sloan Sports Analytics Conference πραγματοποιήθηκε στη Βοστόνη φέτος, με πάνω από 2.700 συμμετέχοντες και αρκετά σημαντικά νέα για την αγορά του sports marketing και των analytics.

Το συνέδριο συγκεντρώνει αναλυτές, στελέχη που γνωρίζουν τα ins και outs για το πώς οι ομάδες λειτουργούν στον πραγματικό κόσμο και πώς τα στατιστικά και οι αναλύσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να παρέχουν καλύτερη πληροφόρηση (με άλλα λόγια να πάμε ένα βήμα μπροστά).

Ένα Moneyball συνέδριο, για όσους χάσανε το κομμάτι του site μας με τον Daryl Morey (GM των Houston Rockets), o οποίος είπε αρκετές αλήθειες στο συνέδριο, όπως ότι “οι προπονητές σκέφτονται βραχυπρόθεσμα, αλλά οι GMs και οι ιδιοκτήτες πρέπει να σκεφτούν μακροπρόθεσμα“.

Αυτό εξηγεί γιατί οι GMs και οι ιδιοκτήτες είναι πιο πιθανό να αγκαλιάσουν τα analytics (στατιστικά), ενώ οι προπονητές να αντιδρούν αρνητικά.

Έγινε, επίσης, εκτενής ανάλυση στο πώς ανταποκρίνονται ικανοί αθλητές στο σύνολο και πώς μεμονωμένα, ή με διαφορετική σύνθεση ομάδας. Εδώ η χρησιμότητα των analytics είναι πολύ σημαντική.

Στο ΝΒΑ διαβάζουν Γιώργο Κογκαλίδη (!), όταν γράφει και λέει “… δύσκολο άθλημα το μπάσκετ, δεν μαθαίνεται από το play station“. Δεν εξηγείται αλλιώς η τοποθέτηση του Stan Van Gundy, που προειδοποίησε ότι “πολλοί από εσάς τους ανθρώπους των analytics (είπε για την ακρίβεια “data geeks“) πιστεύουν ότι το παιχνίδι είναι ένα videogame και ότι οι παίκτες σας θα αντιδράσουν πάντα με τον τρόπο που τα μοντέλα στο παιχνίδι σας και στην οθόνη σας λένε ότι θα το κάνουν“.

Ο Sam Hinkie των Χιούστον Ρόκετς είπε ότι “τα αναλυτικά μοντέλα είναι ατελείς αναπαραστάσεις του πραγματικού κόσμου, έτσι δεν μπορείτε να υποθέσετε ότι ξέρετε τα πάντα. Οι αναλυτές πρέπει να έχουν συμπάθεια για τις θέσεις εργασίας και τους στόχους των ανθρώπων, την οικοδόμηση εμπιστοσύνης, και να χρησιμοποιούν τα δεδομένα ως βάση για τις συζητήσεις τους“.

Είναι σαφές από το συνέδριο, ότι όλα τα αθλήματα ψάχνουν για το πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα analytics, για να ενισχύσουν (μεταξύ άλλων) και την πρόληψη των τραυματισμών, καθώς και να βοηθήσουν στον εντοπισμό των βέλτιστων θεραπειών.

Ο καλύτερος παίκτης στον κόσμο μετατρέπεται σε άχρηστο, εάν αυτός ή αυτή δεν παίζει λόγω ενός τραυματισμού.

Μια από τις ερευνητικές προσπάθειες διαπίστωσε ότι η επανεμφάνιση των τραυματισμών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό περισσότερο από την ηλικία του αθλητή και όχι από το χρονικό διάστημα της ανάρρωσης του.

Με την κατανόηση των πιθανών τραυματισμών, μια ομάδα μπορεί να καταλάβει την αξία των παικτών και να οικοδομήσει καλύτερο ρόστερ, με βάση αυτές τις προσδοκίες. Ο Μαρκ Κούμπαν σημείωσε με νόημα “υπογράφουμε το ιατρικό προσωπικό μας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι κλειδώνουμε με συμβόλαια τους παίκτες μας!”…

Η συλλογή και η ανάλυση δεδομένων έχει φθάσει σε ένα σημείο, όπου μερικά από τα αναλυτικά στοιχεία από ένα παιχνίδι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να ληφθούν άμεσες αποφάσεις κατά τη διάρκεια των αγώνων.

Ενώ η τεχνολογία μπορεί να είναι έτοιμη, οι λίγκες και οι προπονητές δεν είναι ακόμα.

Γενική παραδοχή, όμως, από όλους στο συνέδριο ήταν ότι η ανθρώπινη απόδοση δεν έχει ακόμα κατανοηθεί! Αν, για παράδειγμα, ο προπονητής μπορεί να πάρει το κάτι παραπάνω από τους παίκτες του στο παιχνίδι. Γι’ αυτό, άλλωστε, είπε ο Μαρκ Κιούμπαν ότι κάθεται κοντά στον πάγκο και πάει στις προπονήσεις, ώστε να παρακολουθεί τις αντιδράσεις των παικτών και των προπονητών!

Θεωρώ ότι όλα αυτά που αναφέρω πρέπει να τα συσχετίσουμε -σε μικρότερη κλίμακα φυσικά- με την Ελλάδα και να πράξουμε αναλόγως στο μέλλον.

Πάμε τώρα στα Sports Business Analytics: Σημαντική αίσθηση έκανε η αναφορά ότι 26% των εισιτηρίων των αγώνων μένουν απούλητα (το οποίο αντιστοιχεί σε 900 εκατομμύρια δολάρια, χαμένα έσοδα).

Οι ομάδες προσπαθούν να καλύψουν το κενό με τα Social Media, ενώ το 77% των καταναλωτών πια, έχει σύνδεση με τον αθλητισμό, ή με μια ομάδα μόνο
(Sports sponsorship rules)!

Κλείνω με μερικές απίθανες ατάκες του συνεδρίου στα αγγλικά…

Brian Burke (Former president and GM, Toronto Maple Leafs):
● If I overpaid for an athlete, it’s not the player’s fault. I’m an idiot.
● If you want to be in sports, you’re gonna get fired and you’re going to have to move. It’s very public. There’s a humiliating aspect to it.

Stan Van Gundy (Former coach, Orlando Magic and Miami Heat):
● Believe me, it was a lot harder on the guy that gets fired than the guy who does the firing.
● I have to find ways to put my players in better spots to be successful.

Steve Pagliuca (Co-owner, Boston Celtics):
● You need to trust your GM, your people on the field. 99 times out of 100 we will take the recommendation of the GM. Our role is as strategic advisors and we need to trust the people who are full-time on their jobs.

Steve Hellmut (EVP of Operations and Technology, NBA):
● Coaches generally only look back 5 to 10 games and come up with rules of thumb like “Keep Paul Pierce off the left elbow”.
● Bobby Knight once said: “Stats accuse and videos indict”.

R.C. Buford (President, San Antonio Spurs):
● We learned from the Celtics that we didn’t need to focus as much on defensive rebounds to improve our defensive efficiency.
● We don’t show players spreadsheets; we show them the insights in films.
● We have people crunching good numbers, but we need better people communicating the numbers.
● We’re trying to capture more data in medical and technology then every before.

Mike Zarren (Assistant GM, Boston Celtics):
● You can do everything right and not win, but you can’t do everything wrong and win.

Καταπληκτικό βίντεο από το MIT Sloan Sports Analytics Conference για το πώς οι κάμερες SportVU Cameras (data-tracking cameras) αλλάζουν το ΝΒΑ. Ενδιαφέρον για προπονητές, αναλυτές, δημοσιογράφους ίσως, παράγοντες, sports production ομάδες (Γιώργο και Έντυ) κτλ.

Δεν σε αναφέρω Μάικ γιατί έχεις άλλο ρόλο τώρα πια, δίπλα σε “κιτρινόμαυρους” παράγοντες!

Για όσους δεν πιστεύουν στα στατιστικά και στις αναλύσεις, ορίστε πώς η Οκλαχόμα υπέγραψε τον Russell Westbrook, αντί για τον Brook Lopez, βάσει των στοιχείων και όχι των επιθυμιών τους!

Αλλά και την εκπληκτική ανάλυση -για ακόμα μια φορά- από τον Moorey, που με κάνει να μελαγχολώ, μιλώντας για πολλά, ανάμεσα τους και για τους Ντόρσεϊ, Ομέρ Ασίκ κτλ.

Παρένθεση πρώτη, για να μην γράφω υστερόγραφα: Το μπάσκετ πουλάει. Δεν θα το πούμε και θα σας στείλουμε στοιχεία αργότερα, το λέμε και πάλι και το αποδεικνύουμε.

Η ανάγκη του κοινού για ψυχαγωγία φαίνεται να είναι εντονότερη από αυτή για ενημέρωση φέτος, συγκριτικά με το περασμένο χρόνο, όπως αναδεικνύεται μέσα από τη μελέτη του νέου κύματος της έρευνας Foretel, που διεξήγαγε τον Ιανουάριο η εταιρεία ερευνών Hellenic Research House, για λογαριασμό της Aegis Media Ηellas. Ακόμα περισσότερο η ανάγκη να δουν μπάσκετ και άλλες αθλητικές εκπομπές.