Η φράση καταρχάς “εγώ ξέρω καράτε” θυμίζει το γνωστό ανέκδοτο με τον τύπο που έτρωγε πάστες κάθε ημέρα και δεν πλήρωνε γιατί ήξερε καράτε. Στην δική μας περίπτωση, περίπου σε 12 από τις 14 ομάδες, παράγοντες, υπάλληλοι, οπαδοί, έμποροι ή μαγαζάτορες που είναι στο ΔΣ μιας ΚΑΕ ή κοντά σε αυτό, λένε όλοι, εγώ ξέρω μάρκετινγκ. Δεν ξέρουν να ασκούν την λογιστική ή την δικηγορία αλλά μάρκετινγκ ξέρουν.

Οπότε και οι δυο περιπτώσεις σίγουρα είναι ανέκδοτο, σε μια κοινωνία που στον 21ο αιώνα έχει δηλώσει την αποτυχία της να διδάξει μέσω της εκπαίδευσης στοιχεία που είναι απαραίτητα στην αγορά εργασίας. Ενώ λοιπόν όλα αυτά συμβαίνουν στο περίγυρο μας, στο χώρο του μπάσκετ έχουμε μια μικρότερη κοινωνία που αντί να λέει δεν ξέρω αλλά θα μάθω, λέει εγώ ξέρω.

Καλή ώρα, καλοκαίρι, ζέστη και το μυαλό μου πήγε στο φίλο τον Indiana Jones. Μπορεί να μάθαμε την τέχνη του σπαθιού και χρήσιμη είναι αλλά τα όπλα πια κυριαρχούν και είναι και πιο αποτελεσματικά…

Το μάρκετινγκ λοιπόν και στην περίπτωση μας το sports marketing είναι δεδομένο ότι δεν μπορούνε να το κάνουνε όλοι. Υπάρχουν παιδιά με πτυχίο ΑΕΙ και μεταπτυχιακό της Ευρωλίγκα στην Θεσσαλονίκη που ούτε πρόταση δεν έχουνε λάβει για εργασία και ας χτυπάνε τις πόρτες άδικα.

Γιατί; Διότι υπάρχουν οι άνθρωποι πασπαρτού σε κάθε ΚΑΕ, που κάνουν τα πάντα. Γραμματεία, πληρωμές, μάρκετινγκ, εισιτήρια διαρκείας, δημόσιες σχέσεις, τα πάντα όλα. Στον κόσμο όμως παρά την οικονομική κρίση οι λεγόμενες χορηγίες (sponsorship deals) το 2012 δεν είχανε πτώση.

Η αξία της αγοράς (sponsorship market) σύμφωνα με την ESA και την TWSM ήταν 27.15 δις ευρώ (23.33δις το 2010) ενώ το 2012 κυμάνθηκε στα ίδια νούμερα. Το 91% των χορηγιών ήταν στα σπορ, το 4% σε δικαιώματα ονομασίας (naming rights), μόνο 2% σε τηλεοπτικά δικαιώματα (broadcasting), όπως και 2% στις τέχνες και 1% σε διάφορα άλλα είδη. Η ESA μέσα από επαφές με 116 Brands (εταιρείες) διαπίστωσε ότι η μέση χορηγία ήταν στα 230.000 ευρώ με διάρκεια 2,4 χρόνια η κάθε μια.

Φυσικά το 44% των χορηγιών στον αθλητισμό αφορούσαν χορηγίες μεγάλων γεγονότων (events), 30% χορηγίες προσωπικοτήτων του αθλητισμού (στην Ελλάδα το έχουμε ξεχάσει αυτό) και 17% χορηγίες οργανισμών και φορέων.

  Top 5 Sports  
A/A Sport Estimated value (€ mil)
1 Football 2.300
2 Golf 492
3 Olympics 372
4 Basketball 142
5 Tennis 126
  Top 5 Spending Industries  
A/A Industry Estimated value (€ mil)
1 Cars/Automotive 1.310
2 Clothins – Sports 1.101
3 Financial Services – Banking 808
4 Financial Services – Insurance 654
5 Telecommunications 462

Στην Ελλάδα βέβαια έχουμε όπως προείπαμε τα δικά μας “θέματα”. Ανακοινώσαμε μια μαύρη μπάλα ή μια μπάλα με κυρίαρχο χρώμα το μαύρο, ως μπάλα πρωταθλήματος και σας παρουσιάζουμε και μερικές άλλες επίσημες μπάλες από τον παγκόσμιο χώρο γιατί ως ρομαντικοί του αθλήματος μπορεί να είμαστε εμείς λάθος… (Οποιοσδήποτε συνειρμός σε πολύ αγαπητό γνωστό προπονητή της Θεσσαλονίκης που δεν άφηνε να φοράνε οι παίκτες του μαύρα παπούτσια ανήκει στην σφαίρα της φαντασίας και δεν είναι πραγματικός). 

alt

Για το θέμα της ΝΟΒΑ, έχουμε μιλήσει από αυτή εδώ την στήλη αλλά όπως δεν είδαμε λεπτομέρειες για την συμφωνία με την μπάλα, θα βλέπαμε για την τηλεόραση; Για την ιστορία το ποσό των 200.000€ εισέπραττε ο ΕΣΑΚΕ από την συμφωνία του με την προηγούμενη εταιρεία με τις μπάλες σε χρήματα και σε είδος (υλικό).

Η συμφωνία όμως με τον όμιλο της FORTHNET που ανήκει η NOVA δημιούργησε προβλήματα με μια άλλη εταιρεία τηλεπικοινωνίας που βοηθάει το χώρο του μπάσκετ με τεράστια ποσά εδώ και 3 χρόνια. Η Cyta λοιπόν την σεζόν 2012-2013 έδινε χρήματα ως αποκλειστικός χορηγός τηλεπικοινωνίας σε 11 σχεδόν από τις 14 ΚΑΕ του πρωταθλήματος της Α1.

Το άδειασμα λοιπόν ενός χορηγού τόσο σημαντικού ήταν μια κίνηση αναπάντεχη για τους Κύπριους. Το κομμάτι του μπάσκετ είναι ίσως το μοναδικό κομμάτι που στήριξαν με τόσο θέρμη και μάλλον τους δικαίωσε για να το συνεχίζουν τόσα χρόνια και να επιθυμούν να το συνεχίσουν. Από την φετινή χρονιά όμως το λογότυπο της forthnet, θα είναι μέσα στα γήπεδα, θα παίζει σε σποτάκια στην τηλεόραση, σε διάφορα άλλα σημεία, θα δεχτεί η CYTA να έχει παρουσία μόνο στο γήπεδο;

Άτυπα NOVA και ΕΣΑΚΕ, δώσανε το δικαίωμα σε όσες ομάδες είχανε χορηγία από την CYTA, να συνεχίσουν να διαφημίζονται αλλά όχι αποκλειστικά. Στο “είχανε” προστέθηκε και άλλη μια παράμετρος, είχανε και θέλουν να συνεχίσουν να έχουν χορηγία όπως στην περίπτωση της ΚΑΕ ΠΑΟΚ. Τι θα γίνει όμως στην περίπτωση της Κηφισιάς και των Τρικάλων; Πόσο μάλλον τώρα που η Κηφισιά είναι στα χορηγικά σχέδια της CYTA, γιατί δεν νομίζω ότι ο ΕΣΑΚΕ θα ήθελε να αφήσει τους νεοφώτιστους κάθε χρόνο να ξεκινάνε με μειονέκτημα και δη χορηγικό έναντι των υπολοίπων;

alt

Δεν θα σταματήσω να λέω για την “δουλειά” που έχει ξεκινήσει η ΕΟΚ να κάνει με την Εθνική ομάδα ειδικά στα social media. Facebook και Youtube αλλά και ο ΑΝΤ1 με καθημερινές αναφορές στην Εθνική ομάδα Μπάσκετ.

Οι φίλοι μας οι αμερικάνοι λένε ότι “If They’re Talking Online, They’re Watching Offline”.

Η τηλεόραση γνωρίζει ότι δεν είναι η μοναδική οθόνη που κοιτάει ο κόσμος πια. Smartphones, tablets, υποδεικνύουν δραστηριότητα στα social media, facebook, twitter, google + , youtube κτλ.

Επομένως, μικρές ειδήσεις για την Εθνική ομάδα στο facebook, μικρά βίντεο στο Youtube ή στο twitter βοηθούν την Εθνική Ομάδα της και βοηθάνε το ελληνικό μπάσκετ. Κάνει λοιπόν βήματα προόδου η ΕΟΚ. Το επικοινωνιακό λάθος με τον Ιταλό κόουτς μένει στην άκρη, εκτός από τις φορές, όπου λάθος κατά εμένα, προβάλουν μέσα από κατευθυνόμενα κείμενα τον προπονητή, τις πλάκες του κτλ

Κύριοι μιλάτε σε ένα μπασκετικό κόσμο, τον ελληνικό, όπου τα αποτελέσματα και κυρίως η προσπάθεια για το αποτέλεσμα θα κρίνει τους πάντες εκτός από τους παίκτες. Αυτοί είναι οι οποίοι θυσιάζουν το καλοκαίρι τους και αγωνίζονται για την χώρα τους, την Ελλάδα.
Ελπίζω ο Αντωνάκης να τους και να μας, φέρει γούρι