Καλή σεζόν να έχουμε όλοι και καλή χρονιά στα παιδιά όλων μας. Με χαρές και λύπες η επίσημη αγαπημένη μας, η Εθνική Ομάδα Μπάσκετ, μας κράτησε συντροφιά σε μια μεγάλη διοργάνωση όπως είναι το Eurobasket 2013. Θεωρούμε αποτυχία και σωστά τη μη είσοδο στην τελική 8αδα και φυσικά αυτή είναι και η επιτυχία του αθλήματός μας, ο πήχης που έχουμε βάλει υποσυνείδητα όλοι μας στον ελληνικό λαό για το ελληνικό μπάσκετ. Το πόσο ψηλά έχουμε μάθει να το βλέπουμε να βρίσκεται και προσδοκούμε να είναι. Πάμε λοιπόν τώρα στο αντικείμενό μας, στο marketing.

Ξεκινώντας από τα ελληνικά δρώμενα, ο ΑΝΤ1 έκανε ολική επαναφορά στις τηλεθεάσεις . Το κανάλι τον Σεπτέμβριο ήρθε σχεδόν πρώτο σε τηλεθεάσεις σε όλες τις κατηγορίες (σύνολο, νεανικά κοινά κτλ), χωρίς να ξοδέψει χρήματα για νέες παραγωγές, σειρές κτλ . Με τη σειρά του αυτό έφερε έσοδα από διαφημίσεις, κέρδη σε μια περίοδο, που οι προσδοκίες των καναλιών είναι χαμηλές. Τα δωμάτια των συναντήσεων σε πολλές εταιρείες τις πρώτες ημέρες του Ευρωμπάσκετ ήταν διάχυτα από το αίσθημα του πανικού. Να δώσουμε λεφτά, άμεσα, να κλείσουμε χρόνο διαφημιστικό, μα δεν υπάρχει πλέον πολύς, διαθέσιμος, είναι ακριβός αλλά δεν έχουμε επιλογή, να έρθουν οι εγκρίσεις από το εξωτερικό. Το χρήμα ερχόταν από τις εταιρείες στις διαφημιστικές και από εκεί στο τηλεοπτικό κανάλι. Ταυτόχρονα τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ γέμιζαν κόσμο, οι καφετέριες και οι ταβέρνες το ίδιο και το κλίμα για όσο κράτησε ήταν μια ανάσα στη δύσκολη εποχή που ζούμε. Η δύναμη της ανοικτής ελεύθερης τηλεόρασης, η δύναμη της Εθνικής, η δύναμη του Ελληνικού Μπάσκετ.

Το Eurobasket λοιπόν πραγματοποιήθηκε το 1987 στην Ελλάδα και όλοι θυμόμαστε την ώθηση που έδωσε στο άθλημά μας. Από την έναρξη της πρώτης ευρωπαϊκής διοργάνωσης το 1947 στην Πράγα και το 1995 στην Αθήνα πάλι , η διοργάνωση πέρα από την αίγλη και τη δόξα φέρνει και χρήματα. Χρονικά άμεσα και πολλές φορές και μακροπρόθεσμα. Η αρχική μας προσέγγιση έγινε σε ένα άρθρο τον Ιούνιο, αλλά σήμερα οδεύοντας προς το τέλος της διοργάνωσης θα δούμε εάν είμαστε επιτυχείς ή όχι στα νούμερα που γράψαμε. Με τη βοήθεια του Anze Basic από την οργάνωση του Eurobasket 2013, καταφέραμε να εξετάσουμε τα νέα στοιχεία.

Ο προϋπολογισμός της διοργάνωσης άγγιξε τα 10 εκατ. ευρώ χωρίς να υπολογίζουμε τα 6 εκατ. ευρώ της αμοιβής της FIBA EUROPE. Η διοργάνωση ήρθε σε συμφωνία με 14 χορηγούς ενώ τα εισιτήρια είχαν εξαιρετική ζήτηση και η τοποθεσία της Σλοβενίας στον ευρωπαϊκό χάρτη βοήθησε στο να γεμίσουν τα γήπεδα στην πρώτη φάση του τουρνουά. Πιο αναλυτικά σημειώθηκε 90% πληρότητα στον πρώτο γύρο του Ευρωμπάσκετ και 155.000 θεατές, περίπου 20.000 περισσότεροι από ό,τι στο Ευρωμπάσκετ της Λιθουανίας στην αντίστοιχη Α’ φάση, με ένα μέσον όρο 2.588 ανά παιχνίδι. Φυσικά και με βεγγαλικά σε κάποια ματς.

                                                             tsolis3

Από τα εισιτήρια λοιπόν καταλαβαίνουμε πόσο σημαντική είναι η συνεισφορά των αθλητικών διοργανώσεων στον τουρισμό της χώρας που φιλοξενούν.Αν προσθέσουμε και το ρεκόρ σε τηλεθέαση που αναμένεται να επιβεβαιωθεί, με 167 χώρες να μεταδίδουν τους αγώνες, καταλαβαίνετε ότι έχουμε και το λεγόμενο μάρκετινγκ τουριστικής προβολής που απορροφά σημαντικά κονδύλια στον τουρισμό, χωρίς όμως στην περίπτωση αυτή να ζημιώνει επιπλέον τον προϋπολογισμό της χώρας. Σε μεγέθη για μια χώρα σαν την Σλοβενία , οι αριθμοί αυτοί είναι σημαντικοί. Για το Ευρωμπάσκετ πάλι…όχι. Με μάξιμουμ στην πρώτη φάση τους 20.000 επισκέπτες από το εξωτερικό και τις 50.000 διανυκτερεύσεις που έγιναν μαζί με την παρουσία όλων των γειτονικών πρώην κρατών της Ηνωμένης Γιουγκοσλαβίας και της Ιταλίας δεν χαρακτηρίζεις επιτυχημένη την διοργάνωση από πλευράς ξένων επισκεπτών.

                                                              tsolis4

Αυτά τα αρνητικά όμως τα κάλυψε η αγάπη των Σλοβένων για το μπάσκετ. Περίπου 2.536 εθελοντές δήλωσαν συμμετοχή ενώ χρειάζονταν μόνο 1100. Τα εισιτήρια γίνονταν ανάρπαστα (τουλάχιστον όσο έπαιζε η Σλοβενία), για ένα επιπλέον λόγο, γιατί σε αγώνα της διοργανώτριας χώρας ζωής και θανάτου είχαν τιμές από 4€ έως 20€. Για σκεφτείτε να είχαμε αυτές τις τιμές στην Ελλάδα σε τέτοιες διοργανώσεις. Στην Ελλάδα που δεν κυνηγάει πια τέτοια τουρνουά σε πολλά αθλήματα τα οποία όπως προαναφέραμε συμβάλλουν σημαντικά μακροπρόθεσμα στην οικονομία της χώρας π.χ. μέσω του τουρισμού αλλά και πιο άμεσα.

Για παράδειγμα στη Σλοβενία, εν μέσω καλπασμού της ανεργίας πανευρωπαϊκά, οι περίπου 5.000 άνθρωποι που δουλεύουν στο Ευρωμπάσκετ, είναι στοιχείο τόνωσης της οικονομίας. Προσθέστε και τις διανυκτερεύσεις που έγιναν από τους ξένους επισκέπτες στην χώρα και το τι ξόδεψαν και έχετε άμεση ενίσχυση στην οικονομία της χώρας που φιλοξενεί τόσο μεγάλους αγώνες.

                                                               tsolis2

Τα οικονομικά μεγέθη με τη βοήθεια των χορηγών και της κρατικής βοήθειας θα είναι τόσο σημαντικά, ώστε εάν υπάρξει κέρδος, σκοπός των διοργανωτών είναι να ανακοινώσουν την δημιουργία ενός κέντρου νεότητας για μπάσκετ. Φρέσκια, πρωτοποριακή ιδέα για τα δεδομένα που ζούμε και σίγουρα μοναδική όχι μόνο για τα δεδομένα της Σλοβενίας και του σλοβένικου μπάσκετ, αλλά γενικότερα.

Συνεχίζοντας τις αρχικές μου ευχές να ευχηθώ καλή επιτυχία στη νέα ομάδα της ιστοσελίδας μας και να ευχαριστήσω όσους έχουν εργαστεί και βοηθήσει όλα αυτά τα χρόνια. Το «πειρατικό», όπως λένε οι φίλοι μας οι ποδοσφαιρικοί συνεχίζει. Όπως έχω πει, δεν είμαι εδώ για να κρίνω παλιούς και νέους, αλλά για να μοιράζομαι με όλους εσάς πληροφορίες για το sports marketing, συνεπώς από αυτή τη στήλη μόνο τον δημοσιογράφο δεν κάνω, άλλωστε και πώς να συμβεί αυτό με 13 στις Πανελλήνιες στο μάθημα της Εκθεσης…  

ΥΓ Την τελευταία στιγμή (το βράδυ του Σαββάτου 21/9 για την ακρίβεια) , οι διοργανωτές του Ευρωμπάσκετ ανακοίνωσαν ότι ο μέσος όρος των θεατών έφτασε τις 3.498 ανά παιχνίδι ( χάρη και στην πορεία των Σλοβένων και των Κροατών) και ξεπέρασε τις 300.000 συνολικά. Ο αριθμός αυτός λογικά θα αλλάξει λόγω του τελικού και του μικρού τελικού, μιας και μην ξεχνάμε έχουμε ένα γήπεδο 12.000 θεατών που ήταν sold out  σε όλα τα παιχνίδια των Σλοβένων ενώ και οι ημιτελικοί επίσης  διεξήχθησαν με αρκετό κόσμο ( 9.180 ο πρώτος  και 9.060  ο δεύτερος)

ΥΓ 2. Ένα δωράκι για την νέα σεζόν με τις κορυφαίες αθλητικές εφαρμογές για smartphone, δείτε εδώ